De Golf II is zelfs 28 jaar nadat de productie werd beeïndigd nog steeds een prima rijdende auto voor het moderne verkeer. Hij is degelijk, hij rijdt, schakelt en stuurt strak (zeker met stuurbekrachtiging en ABS). Bovendien is een Golf II het toonbeeld van degelijkheid. De auto is bij nauwkeurig onderhoud en normaal gebruik praktisch onverwoestbaar. De fabriek gebruikte bij de productie veel moderne technieken, waarbij er veel aandacht aan roestpreventie is besteed.
Omdat de grens voor algehele vrijstelling van wegenbelasting op 40 jaar ligt komt de Golf II daarvoor nog niet in aanmerking. Voor exemplaren met een eerste toelating vóór 1 januari 1988 geldt wel de mogelijkheid tot een overgangsregeling met een aangepast tarief. Voor 2020 is dit tarief een kwart van het gebruikelijk jaartarief met een maximum van EUR 127. Voorwaarde is dat de auto op benzine rijdt (de regeling geldt nl. niet voor diesel, LPG of andere aandrijfvormen) en dat de auto in de maanden december t/m februari niet aan het wegverkeer deelneemt. Overigens is het betalen van wegenbelasting door het lage gewicht van een Golf II van ondergeschikt belang. De meest verkochte uitvoeringen wegen nog geen 850 kg en dat betekent een wegenbelasting van een luttele € 58 per kwartaal (tarief voor 2020).
Door het lage gewicht in vergelijking met moderne auto’s is ook het brandstofverbruik bescheiden te noemen. Een Golf II diesel haalt met nog met gemak een gemiddeld verbruik van 5 liter / 100 km (1 op 20).
Een ander voordeel is de uitstekende onderdelenvoorziening. Bijna alle onderdelen, zowel technisch als ook plaatwerk en interieurdelen zijn nieuw te bestellen. Mocht de officiële merkdealer ze niet kunnen leveren dan biedt de fabriek de mogelijkheid het gezochte onderdeel rechtstreeks af te nemen. VW-classicparts.de is dé site voor de klassieke Volkswagen.
Een echt goede Golf II begint zeldzaam te worden. Toch liggen de prijzen nog op een zeer redelijk niveau. Top GTI-uitvoeringen zijn al een stuk duurder. Een G60 Edition is een serieuze maar verstandige investering. Eén ding hebben ze gemeen: de nieuwe eigenaar zal geen afschrijving kennen. Een gekoesterde Golf II zal in de toekomst alleen maar meer waard worden.
De Golf II als klassieker is tegen een lage premie te verzekeren, zeker als de auto als tweede auto en voor de hobby wordt gebruikt.
Samengevat de voordelen van een Golf II als Youngtimer:
· Geschikt voor het moderne verkeer
· Technisch zeer betrouwbaar
· Hoge roestbestendigheid
· Mogelijkheid voor een overgangsregeling voor wegenbelasting (auto’s met benzinemotor t/m 1987);
latere auto’s in lage wegenbelastingklasse vanwege gering gewicht
· Relatief laag brandstofverbruik
· Zeer goede onderdelenvoorziening
· Lage aanschafwaarde
· Geen afschrijving
· Lage verzekeringspremie