golftwee.nl

DDé site voor de echte liefhebber van Volkswagen Golf II Youngtimers !
 

De Golf II


 

Geschiedenis

De Volkswagen Golf van de tweede generatie kwam in september 1983 op de markt als opvolger van de oer-Golf uit 1974. Ten opzichte van zijn voorganger was de Golf II een enorme stap voorwaarts. Hij was in alle opzichten volwassener dan de Golf I. Hij was groter en bood meer interieurruimte. De bouwkwaliteit lag een veel hoger niveau en de roestgevoeligheid die de Golf in de jaren ’70 parten speelde was goed onder controle. 

Het ontwerp kwam in tegenstelling tot de door Giugiaro getekende Golf I uit de eigen designstudio van Volkswagen onder leiding van Dr. Schäfer. Er waren diverse uitvoeringen leverbaar, van een basisuitvoering met een standaarduitrusting die slechts het hoogst nodige omvatte tot een zeer luxe uitgeruste versie die van alle gemakken was voorzien. Het motorenprogramma liep van 50 pk via krachtigere sportieve versies voor zowel benzine als diesel tot maar liefst 210 pk. Voor het eerst was de Golf leverbaar met vierwielaandrijving. Bovendien kon de Golf II af fabriek met hoogwaardige extra’s worden geleverd.

De Golf II is in verschillende landen geproduceerd, maar alle in Nederland en Duitsland verkochte auto’s komen uit Wolfsburg. In augustus 1987 en augustus 1989 werd de Golf II tussentijds opgefrist met een facelift, maar in feite is het ontwerp gedurende de gehele looptijd van de auto nauwelijks gewijzigd. In het laatste jaar werd de Golf II parallel aan de inmiddels op de markt gebrachte Golf III in Mosel gebouwd. In 1992 liep de laatste Golf II van de band en viel het doek na 6.301.000 exemplaren.


Leveringsprogramma

Carrosserie

De Golf II is geleverd in 3-deurs en 5-deurs hatchback versie. De technisch identieke sedan kreeg de naam Jetta. De Golf Cabriolet was gebaseerd op de Golf I en zou nog tot 1993 gebouwd worden. Een Variant-versie van de Golf verscheen pas jaren later op basis van de Golf III.

De carrosserievorm van de Golf II is door de jaren heen vrijwel dezelfde gebleven. Alleen de GTI G60 Rally kreeg andere spatborden. De Golf Country was weliswaar gebaseerd op een ‘normale’ Golf maar werd uitgerust met een reeks van speciale ‘off-road’ kenmerken.

Uitvoering

De Golf II was leverbaar in diverse uitvoeringsniveaus:

·        Basis     prijslokker met zeer eenvoudige uitrusting
·        C            instapmodel
·        CL          uitvoering met nuttige extra’s
·        GL          luxe uitvoering
·        GLX       zeer luxe uitvoering (slechts kort geproduceerd en daarna omgedoopt in Carat)
·    Carat     zeer luxe uitvoering met voor deze klasse bijzonder rijke standaarduitrusting
·        GT          sportieve uitvoering
·        GTI        de echte sportieve Golf II
·        GTD       de GTI onder de diesels

 

Actiemodellen

Daarnaast zijn in de loop der jaren verschillende actiemodellen op de markt gebracht. Deze modellen waren meestal gebaseerd op een C- of een CL-uitvoering en voorzien van interessante extra’s die in de vorm van een pakket met een aantrekkelijke prijs werden aangeboden.

Voorbeelden van dit soort modellen zijn (niet compleet):

·        10 Millionen
·    Atlanta
·        Avance Comfort
·        Avance Sportief
·        Barcelona
·        Berlin
·        Bistro
·        Blackline
·        Boston
·        Brigitte
·    Champion
·        Cup
·        Dynamite
·        Edition One
·        Fashion
·        Fire and Ice
·        Flair
·        Fun
·        Function
·        GT4
·        Hit
·        Madison
·        Manhattan
·        Match
·        Memphis
·        Moda (incl. bijpassende boodschappentas)
·        Pasadena
·        Pikes Peak
·        Quadriga
·        Redline
·        Silverstone
·        Sky
·        Special
·        Tour

 

Motoren

De Golf II bezit een dwars voorin geplaatste, watergekoelde 4-cilinder lijnmotor. Hij is met de volgende krachtbronnen geleverd:

 

Benzine

·        1,05 liter 37 kW (50 pk) met carburateur. Deze instapversie was alleen in Duitsland op speciaal verzoek leverbaar
·        1,3 liter 40 kW (55 pk) met carburateur, later met benzine-inspuiting
·        1,6 liter 55 kW (75 pk) met carburateur. Met ongeregelde katalysator en elektronische carburateur bedroeg het vermogen 53 kW (72 pk), met geregelde katalysator en benzine-inspuiting 51 kW (70 pk)
·        1,8 liter 66 kW (90 pk) met carburatiemotor, later met brandstofinspuiting
·        1,8 liter 72 kW (98 pk). Deze motor is alleen geleverd in de Golf syncro en de Golf Country
·        1,8 liter 82 kW (112 pk), de motor van de Golf GTI. Later kreeg ook deze motor een katalysator en daalde het vermogen naar 79 kW (107 pk)
·        1,8 liter 16V 102 kW (139 pk), geleverd in de Golf GTI 16V. Met katalysator 95 kW (129 pk)
·        1,8 liter 118 kW (160 pk) met G-lader. Het hart van de Golf GTI G60 en de Golf Rallye
·        1,8 liter 16V 154 kW (210 pk) met G-lader. Deze door Volkswagen Motorsport aangepaste motor is alleen geleverd in de Golf GTI G60 Edition. Het is de ultieme Golf II, waarvan slechts 71 exemplaren gebouwd zijn

 

Diesel

·        1,6 liter 40 kW (54 pk)
·        1,6 liter 44 kW (60 pk). De eerste dieselmotor met turbocompressor en oxydatie-katalysator en daarmee op dat moment de schoonste dieselmotor ter wereld. Ook bekend onder de naam milieu-diesel
·        1,6 liter turbo 51 kW (70 pk)
·        1,6 liter turbo intercooler 59 kW (80 pk), geleverd in de Golf GTD

 

Versnellingsbak

De Golf II is standaard voorzien van een handgeschakelde 4-bak. Een 5-bak was als extra leverbaar. Afhankelijk van de overbrengingsverhouding van de vijfde versnelling ook wel 4+E-bak genoemd. Vanaf de 1,8 liter 66 kW (90 pk) benzinemotor was een 5-bak standaard. Ook de 1,6 liter turbodieselmotor met 59 kW (80 pk) had een 5-bak.

De Golf II kon voor de meeste motoren eveneens geleverd worden met een 3-traps automaat (1,6  en 1,8 liter benzine en 1,6 liter diesel).

 

Aandrijving

De Golf II is standaard voorzien van voorwielaandrijving. Volkswagen met de Golf II syncro een geheel nieuwe aandrijfvorm. Het systeem schakelt geheel automatisch de aandrijving van de achterwielen bij indien de omstandigheden dat noodzakelijk maken. De Golf syncro is altijd een 5-deurs uitvoering met een 1,8 liter benzinemotor, aanvankelijk met 66 kW (90 pk), maar later met 72 kW (98 pk). Ook de Golf Country heeft 5 deuren en syncro-aandrijving. De Golf GTI G60 kon naar keuze met deze aandrijving geleverd worden. De Golf Rallye en de Golf GTI G60 Edition zijn altijd voorzien van syncro-aandrijving.

 

Extra’s

Natuurlijk zult u op een Golf II geen ESP of een navigatiesysteem aantreffen, maar de meeste extra’s die tegenwoordig vanzelfsprekend zijn konden toen al op een Golf besteld worden, zoals:

·        Stuurbekrachtiging
·        Centrale portiervergrendeling
·        Elektrische buitenspiegels
·        Elektrische ramen
·        Lederen bekleding
·        Stoelverwarming
·        Antiblokkeersysteem (ABS)
·        Airconditioning

 

De Golf Country

In 1989 kwam Volkswagen met nieuws omtrent een speciale uitvoering van de Golf, de Montana. Later verschenen er publicaties onder de naam syncro special, maar uiteindelijk koos men voor de benaming Country. De Golf Country verscheen in 1990 en in totaal zijn er 7.735 stuks van gebouwd. De Country was voorzien van een 1,8 liter 72 kW (98 pk) motor met 5-bak en bezat syncro-aandrijving. De bodemvrijheid was vergroot en de auto was voorzien van een bull-bar aan de voorzijde. Het reservewiel was op een speciaal draaibare constructie buiten op de kofferklep gemonteerd. Ook van de Country zijn speciale versies gemaakt. De Allround (160 stuks) en de versie met chroompakket, lederen bekleding en een groot elektrisch bediend vouwdak (558 stuks) zijn de bekendste. Er zijn zelfs 50 Country’s met de motor van de Golf GTI gebouwd, maar die bleven voorbehouden aan werknemers van de fabriek.

 

De Golf CitySTROMer

Na het eerste experiment met de Golf I is ook de Golf II in een elektrisch aangedreven in een oplage van 100 stuks gebouwd en verkocht. Een vervolg kwam er niet.